Przeprowadziliśmy renowację pianna wyprodukowanego przez fabrykę Herm. Spangenberg Pianoforte-Fabrik mającą siedzibę pod adresem Berlin SW., Zimmer-Strasse 10, II. Jest to koncertowy instrument w ogromnej gabarytowo obudowie o wymiarach 140 x 68 x 156,5cm (wys. x gł. x szer.) - obudowie przepięknie zdobionej rzeźbami i pięknym, układanym fornirem. Numer seryjny pianina 3854 oraz jego konstrukcja, czyli krzyżowy układ strun, ale jednocześnie niepełna rama żeliwna, mechanika górnotłumikowa i 85-cio klawiszowa klawiatura wskazują na produkcję z około 1890 roku.
Stan pianina przed remontem i demontaż. Obudowa cała zakurzona, lakier miejscami popękany, kolor instrumentu wyblakły od upływu czasu, sporo różnych niewielkich wad powierzchni – rys, zagnieceń i innych ubytków, które jednak z powodzeniem będzie można usunąć podczas renowacji. Na szczęście, co najważniejsze obudowa jest kompletna, oryginalna, nie brakuje elementów.
Remont akustyki. Nasze pianino wymagało wymiany kołków stroikowych, co też wykonaliśmy. Założyliśmy nowy komplet niklowanych kołków stroikowych o nieco większej średnicy, ale czyszcząc z nalotu i pozostawiając stare struny. Były jeszcze dobre i dla przyszłego nabywcy pianina w zupełności wystarczające, a chcieliśmy uniknąć wzrostu kosztów prac o cenę nowych kompletów strun i roboty z ich wymianą. Naprawiliśmy też pęknięcia płyty rezonansowej, założyliśmy nowe filce strun i odnowiliśmy śruby i elementy mosiężne akustyki. Następnie pianino kilkukrotnie podciągaliśmy i stroiliśmy już na nowych, bardzo dobrze trzymających kołkach.
Lakierowanie obudowy. Lakierowanie na czarno. Generalnie koncepcja i pomysł na odnowienie tego pianina był taki, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić wizualnie i tak już bardzo piękna obudowę tego instrumentu – poprzez lakierowanie wybranych elementów na czarno, w tym boki, nogi pod klawiaturą, pilastry po bokach i górną pokrywę. Natomiast pozostałe elementy – płyty frontowe, pokrywę klawiatury polakierować lakierem bezbarwnym, który wyciągnie na nowo oryginalny kolor drewna z jakiego wykonana jest obudowa. Wszystko po to aby nadać kontrast kolorystyczny i sprawić aby obok tego instrumentu nie można było przejść obojętnie.
Lakierowanie lakierem bezbarwnym. Przednie płyty i klapę klawiatury lakierujemy lakierem bezbarwnym półmatowym. Oszlifowanie starego lakieru i położenie nowego wyciąga na nowo intensywny kolor drewna. A płyty tego pianina oprócz rzeźbień mają też wstawki z naprawdę pięknego forniru korzennego.
Skręcanie obudowy w całość. Polakierowane elementy pasujemy ze sobą i skręcamy. Oczywiście wcześniej odnowiliśmy wszystkie okucia mosiężne, w tym zawiasy, zamki i rolki.
Remont mechaniki. Praktycznie każde pianino remontujemy u nas w pracowni całościowo. Mimo, że nie ma tego na poniższych fografiach, to również w tym instrumencie oczywiście oprócz obudowy i akustyki odnowiliśmy też klawiaturę oraz mechanizm młoteczkowy. Klawisze białe posiadały oryginalne, fabryczne pokrycie z naturalnego materiału, bardzo ładnie zachowane, bez ubytków czy pęknięć, które chemicznie wybielaliśmy i polerowaliśmy. Czarne klawisze zostały odnowione specjalnie do tego celu przeznaczonym czarnym szelakiem. Odnowiliśmy też filce prowadzące klawiszy, trzpienie ramiaka klawiatury a podkładki filcowe klawiszy zostały wymienione na nowe. Mechanizm również był w bardzo przyzwoitym stanie, zważywszy na wiek instrumentu – wykonaliśmy naprawy i odnawianie elementów. Młotki i tłumiki udało się odnowić i zachować oryginalne. Na koniec wykonaliśmy pełną regulację klawiatury i mechanizmu.
Zdobione elementy obudowy gotowe w zbliżeniach można zobaczyć poniżej. Ładnie się to komponuje – kontrast miedzy orzechowym fornirem i czernią rzeźbionych elementów obok, to jest to o co nam chcodziło.
Pianino gotowe. Wyszło tak jak chcieliśmy – zjawiskowo. Jest naprawdę piękne. Zresztą proszę ocenić to swoją miarą. Oczywiście po remoncie jest też pełnoprawnym instrumentem, z dobrze działającymi wszystkimi mechanizmami, ładnie brzmiącym, bardzo dostojnie (zupełnie inaczej niż nowe pianina). Mechanizmy górnotłumikowe, takie jak ten zastosowany tutaj mają swoją specyfikę (słabsze tłumienie od współczesnych), ale uważamy, że w takim pianinie dodaje to tylko uroku, a do domowego grania jest absolutnie wystarczające. A żadne współczesne pianino nie będzie miało takiej prezencji jak ten Herm. Spangenberg.
Jeżeli posiadasz takie lub podobne pianino i chciałbyś abyśmy go dla Ciebie wyremontowali to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub przez email. Wstępną ocenę stanu technicznego i wycenę kosztów remontu pianina przygotowujemy bezpłatnie. Wtedy można podjąć decyzję co do dalszych kroków.